Pijn

Buikpijn en hoofdpijn horen bij de meest voorkomende klachten waarmee kinderen en jongeren bij de huisarts komen. Bij aanhoudende klachten worden deze kinderen vaak verwezen naar de kinderarts voor nader lichamelijk onderzoek. In de meeste gevallen wordt echter geen lichamelijke oorzaak gevonden voor de klacht en de pijn.

Veel van deze klachten gaan over na geruststellen, troosten en/of pijnmedicatie. Toch wordt zo’n 13% van alle kinderen en jeugdigen (tijdelijk) beperkt in hun dagelijks leven door lichamelijke klachten wat zich kan uiten in schoolverzuim, minder spelen en minder contacten met vriendjes.

Wat wij weten

Mochten duidelijke oorzaken bekend zijn (bv stress, te hoog schoolniveau, trauma) dan moeten die allereerst worden aangepakt of behandeld. Dit soort pijnklachten gaat vaak samen met een andere psychische stoornis zoals een angststoornis of een depressie. Uiteraard moeten ook die worden behandeld.

Wanneer geen sprake is van een aanwijsbare oorzaak die weg te nemen is, is een bepaalde vorm van cognitieve gedragstherapie (CGT) aangewezen. Grofweg bestaat deze vorm uit 4 delen: uitleg over de onverklaarde klachten, gedragsprogramma wat betreft activiteiten, ontspanningsoefeningen en veranderen van de niet-helpende gedachten.

Wat wij bieden
  • Behandeling volgens het Gevolgenmodel. Spanning en stress kunnen lichamelijke klachten veroorzaken. Hoofdpijn en buikpijn bijvoorbeeld. Door die pijn gaan kinderen en jongeren minder leuke dingen doen, niet meer naar school en worden ze minder actief. Daardoor gaan ze zich vaak alleen maar minder goed voelen. Het gedrag is het gevolg van de lichamelijke klachten, waardoor die lichamelijke klachten weer erger worden en de beperkingen toenemen. Middels het Gevolgenmodel kunnen we kijken hoe we die gevolgen kunnen verminderen, waardoor de vicieuze cirkel wordt doorbroken en kinderen zich weer beter gaan voelen. Ook als pijn een lichamelijke oorzaak heeft, kan het praten over hoe je het beste ermee om kunt gaan helpen.
  • Individuele cognitieve gedragstherapie (CGT) voor kinderen vanaf 7 jaar. Gemiddelde duur is ca. 8 sessies. Belangrijke componenten in de behandeling zijn psychoeducatie, ontspanningstechnieken, probleemoplossingsvaardigheden aanleren, inzicht verkrijgen in relatie tussen gedachten, gevoelens en gedrag en het uitdagen van niet helpende gedachten, zoeken naar afleiding.
  • Hypnotherapie. Bijna iedereen heeft in het dagelijks leven hypnotische ervaringen: je bent zo geconcentreerd bezig, dat je niet hoort dat iemand binnenkomt; je bent diep in gedachten tijdens het autorijden, zodat het lijkt of je een stukje hebt overgeslagen; of je gaat helemaal op in een bioscoopfilm en kunt niet geloven dat het al pauze is. Dit zijn allemaal vormen van spontane hypnose. Hypnose is een toestand van geconcentreerde aandacht, waardoor men zich losmaakt van de uitwendige omgeving en opgaat in een innerlijke wereld. Het doel van hypnose is om aandoeningen zoals pijn en stress te reduceren, door ontspanning en concentratie. Binnen veel reguliere ziekenhuizen en zorgcentra maakt men steeds meer gebruik van hypnose. En steeds meer wetenschappelijke onderzoeken tonen het duidelijke positieve effect ervan aan. Hypnose is helemaal niet opzienbarend, maar iets alledaags dat iedereen kan leren.